آب بندهای مکانیکی

آب بندهای مکانیکی

دنیای لوازم مکانیکی سرشار از اصطلاحاتی است که بدون شک با همه آن‌ها آشنا نیستید. لوازم مکانیکی مثل آب‌بند‌ها جزو لوازم ضروری و پرکاربرد در مکانیکی هستند. آب‌بند برای پمپ، آب‌بند برای کمپرسور و آب‌بندهای مکانیکی زیاد دیگری وجود دارد. در این مطلب قرار است در مورد آب‌بندهای مکانیکی و انواع آب‌بند با شما صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب کنار ما باشید.

آب‌ بند مکانیکی یا سیل مکانیکی چیست؟

وقتی واژه آب‌بند به گوشتان می‌خورد، بدون شک می‌توانید وسیله‌ای را تصور کنید که جلوی نشتی چیزی را می‌گیرد. آب‌بند نوعی وسیله مکانیکی است که از آن برای کنترل نشستی هر نوع ماده‌ای چه جامد، چه مایع و چه گاز استفاده می‌کنند.

ممکن است این محصول را با نام نشت‌بند هم دیده باشید. البته نشت‌بندها تنها برای جلوگیری از خروج مواد نیستند، بلکه آن‌ها از ورود جامدات، مایعات و گازها نیز جلوگیری می‌کنند.

آب‌بندهای مکانیکی
آب‌بندهای مکانیکی

شکل ظاهری آب‌ بند مکانیکی

مکانیکال سیل‌ها یا آب‌بندهای مکانیکی دارای انواع مختلفی هستند. اما از نظر شکل ظاهری تقریباً همه آن‌ها شبیه به هم هستند. این قطعه دارای یک سر صاف و یک سر با حلقه متحرک است. هر دوی این سطوح صاف بوده و به آب‌بندی کمک می‌کنند.

بخش متحرک یک حلقه است که به آب‌بندهای مکانیکی کمکی نیاز پیدا می‌کند. اما سطح ثابت به کمک یک فنر به‌صورت اتوماتیک محوری که ماده در حرکت است را تنظیم می‌کند. سطح ثابت به میزان سایش سطح آب‌بند مکانیکی هم کمک می‌کند.

انواع آب بندهای مکانیکی

همان‌طور که بیان کردیم، آب‌بندهای مکانیکی دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1: آب‌بند مکانیکی چرخان: این قطعه دارای فنر یا آکاردئونی بوده و هم‌زمان با شفت نیز می‌چرخند.

2: آب‌بند مکانیکی ثابت: این آب‌‌بند بدون چرخش فنر یا آکاردئونی‌هایش کار می‌کند.

3: آب‌بند مکانیکی از نوع فلزی: در مواردی که سیالات در جریان هستند، از این نوع آب‌بند استفاده می‌شود.

آب‌بندهای مکانیکی
آب‌بندهای مکانیکی

4: آب‌بندهای مکانیکی الاستومری

5: آب‌بندهای مکانیکی تکی

6: آب‌بندهای مکانیکی جفتی: از این نوع آب‌بند برای مواد خطرناک مثل مواد سمی، خورنده، آلوده‌کننده، سرطان‌زا، دارای رادیواکتیو، با خطر انفجار یا اسیدی و خورنده استفاده می‌شود.

7: آب‌بندهای مکانیکی با بخش داخلی ثابت

8: آب‌بندهای مکانیکی غیرفلزی: از این نوع آب‌بند در کمپرسور‌ها و پمپ‌ها استفاده شده و به آب‌بند مکانیکی کمپرسور و یا آب‌بند مکانیکی پمپ نیز معروف‌اند.

9: آب‌بندهای مکانیکی فشنگی: از این آب‌بندها برای ایجاد تغییر بار در سطح مایعات استفاده می‌شود.

10: آب‌بندهای مکانیکی شکاف‌دار: بدون این که بخواهید پمپ را جدا کنیدف می‌توانید آب‌بندها را نصب کنید.

11: آب‌بندهای مکانیکی هیدرودینامیک: برای جلوگیری از نشت گازها از آن استفاده می‌شود.

آب‌بندهای مکانیکی
آب‌بندهای مکانیکی

آب بندهای مکانیکی دارای چه اجزایی هستند؟

در بخش قبلی شما را با انواع آب‌بندهای مکانیکی یا مکانیکال سیل‌ها آشنا کردیم. اما شاید کنجکاو باشید بدانید که این آب‌بندها دارای چه اجزایی هستند.

آب‌بندهای مکانیکی دارای بخش‌های زیر هستند.

_ کفه‌های آب‌بند که شامل دو بخش ثابت و چرخان است.

_ آب‌بند ثانویه. آب‌بند ثانویه بخشی از آب‌بند مکانیکال است که در اصل وظیفه آب‌بندی را برعهده داشته و از نشت مواد جلوگیری می‌کند. آب‌‌بند ثانویه خود نیز دارای بخش‌های انعطاف‌پذیر است.

مزایای استفاده از مکانیکال سیل‌

قطعا به جای آب‌بند مکانیکی می‌توان از قطعات یا وسایل دیگری استفاده کرد. اما با این وجود این قطعه مزایای ویژه‌ای دارد که ترجیح افراد بر استفاده از آن است. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم.

آب‌بندهای مکانیکی
آب‌بندهای مکانیکی

_ از خارج شدن موادی که ممکن است به هر دلیلی نشت کنند جلوگیری می‌کند.

_ هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد.

_ جلوگیری از نشتی‌هایی که می‌تواند به پمپ‌ و لوازم جانبی‌ آن آسیب وارد کند.

_ جلوگیری از نشت موادی که می‌توانند باعث زنگ زدگی، خوردگی، یاتاقان و سوختن دستگاه شوند.

_ آب‌بندهای مکانیکال دارای اجزای ثابت و متحرک هستند. بنابراین به طوری طراحی شده‌اند که از سایش تجهزیات با ثبات یا تحرک خود جلوگیری کنند.

_ مکانیکال سیل‌ها هزینه‌های نگهداری و تعمیر دستگاه را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند.

_ به لطف وجود آب‌بندهای مکانیکی، مدت زمانی که برای تعمیر دوباره و آب‌بندی پمپ‌ها لازم است، بسیار کاهش یافته است.

_ به کمک آب‌بندی‌های مکانیکال تا حد زیادی از نشت مواد خطرناک و آسیب به محیط زیست جلوگیری می‌شود.

_ لازم نیست به طور مدام آن را تنظیم کرد.

_ برای هر نوع ماده‌ای چه سمی و چه خطرناک می‌توان از آن استفاده کرد.

_ دیگر خبری از نشتی‌های مداوم و فواره‌ای که سبب خوردگی و خراب شدن پمپ می‌شوند نیست.

_ تحمل بالایی در برابر فشار و سرعت حرکت سیالات دارند.

آیا استفاده از مکانیکال سیل‌ها اجباری است؟

برای استفاده از لوازم محافظتی و مکانیکی، استاندارهایی تعریف شده است. برای مثال برخی از پمپ‌ها به صورت فرآیندی عمل می‌کنند. بنابراین لازم است که طبق استاندارد API610 در این پمپ‌ها حتما از آب‌بند استفاده شود.

آب‌بندهای مکانیکی
آب‌بندهای مکانیکی

همچنین در بخش مزایای استفاده از آب‌بندهای مکانیکی توضیح دادیم که چقدر این وسیله می‌تواند مفید کاربردی باشد. بنابراین بهتر است در صورتی که استفاده از آن لازم است، حتما آن را به کار برده و موضوع را سرسری نگیریم.

ممکن است حتی در حین کار با گازها یا مواد خورنده مثل اسید‌ها، در صورت عدم استفاده از آب‌‌بند مکانیکی، جان خود و اطرافیانمان را به خطر بیندازیم. پس بله در صورتی که باید حتما این آب‌‌بند در جایی وجود داشته باشد، استفاده و به‌کار بردنش اجباری است.

قیمت خرید آب بند مکانیکی

ما در این مطلب شما را با مکانیکال سیل یا آب‌بند مکانیکی آشنا کرده و در مورد انواع و استفاده‌های آن نیز با شما صحبت کردیم. بدون شک خرید این وسیله کاربردی در دنیای صنعت و مکانیک بسیار کاربردی بوده و ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

اگر اولین بار است که به فکر خرید این وسیله افتاده‌اید، پس بد نیست که در مورد قیمت آن نیز اطلاعاتی داشته باشید.

آب‌بند مکانیکی را هم برندهای متفرقه و هم برندهای معتبر که در زمینه ساخت قطعات فعالیت دارند، تولید می‌کنند. که کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توانید برای سالیان زیادی از آن استفاده کنید.

اما مکانیکال سیل‌های فیک و غیر اورجینال شما را حسابی در دردسر خواهند انداخت. عمر مفید بسیار کمی داشته و حتی ممکن است خطر آفرین هم باشند.

در هر صورت قیمت خرید این محصول به طور مستقیم به شرکت سازنده و همچنین اورجینال یا فیک بودن آن بستگی دارد. خرید محصولات اورجینال و اصلی با قیمت مناسب می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 − 1 =